EU-direktiv

Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302

  • Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår avtalet om paketresan.
  • Det finns alltid minst en näringsidkare som är ansvarig för att alla resetjänster som är inkluderade i avtalet fullgörs korrekt.
  • Resenärer får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med researrangören eller resebyrån.
  • Resenärer kan överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.
  • Paketresans pris får endast ökas om särskilda kostnader ökar (t.ex. bränslepriser) och om detta uttryckligen är angivet i avtalet och under inga omständigheter senare än 20 dagar före paketresans start. Om prisökningen överstiger 8% av paketresans pris får resenären säga upp avtalet. Om researrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna faller.
  • Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbeställningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon av paketresans väsentliga delar bortsett från priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som är ansvarig för paketresan ställer in paketresan innan paketresans början har resenären rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.
  • Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala avbeställningssavgift, t.ex. vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.
  • Resenärer kan när som helst innan paketresans start säga upp avtalet mot betalning av en motiverad och skälig avbeställningsavgift.
  • Om väsentliga delar av paketresan inte kan tillhandahållas som avtalat efter resans början ska resenären erbjudas lämpliga alternativa arrangemang utan extra kostnad. Resenären får säga upp avtalet utan att betala en avbeställningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen påverkar paketresans fullgörande och researrangören inte avhjälper problemet.
  • Resenärer har rätt till prissänkning och/eller ersättning om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.
  • Researrangören ska erbjuda stöd om en resenär befinner sig i svårigheter.
  • Om researrangören eller, i vissa medlemsstater återförsäljaren, hamnar på obestånd återbetalas betalningarna. Om researrangören eller, i tillämpliga fall återförsäljaren, hamnar på obestånd efter paketresans början och om paketresan innefattar transport säkras resenärernas hemtransport. Skinetworks 2020 A/S (Nortlander, Danski & Slopetrotter) har tecknat skydd vid obestånd hos danska Rejsegarantifonden. Resenärer kan kontakta Rejsegarantifonden på telefon (+45) 45 87 83 33 eller via info@rejsegarantifonden.dk, om tjänster inte tillhandahålls till följd av Skinetworks 2020 A/S (Nortlander, Danski & Slopetrotter) obestånd.

Webbplats där man hittar direktiv (EU) 2015/2302: https://eur-lex.europa.eu