Vanliga frågor och svar

Flygresan

När får jag flygbiljetten?

Flyger du med ett av våra charterflyg, består dina resedokument av resebevis och ditt pass, som tillsammans utgör din flygbiljett - om inget annat anges.

Flyger du med Norwegian, framgår ditt bokningsnummer i resebeviset. Detta använder du för att checka in självinchecknings-automaterna i flygplatsens avgångshall, där du får ditt boardingkort utprintat. Vid alla andra flygavgångar, får du ett separat resebevis från oss.

Hur checkar jag in?

Det är en bra idé att vara i flygplatsen två timmar före avgång.

När du ska på skidsemester har du och andra resenärer ofta mycket bagage som ska med på flyget. Check-in av skidor, pjäxväskor och bagage tar tid. Vårt bästa råd är därför att vara där i god tid, så att du kan vara säker på att allt kommer med på flyget.

Kommer det en guide och möter mig på flygplatsen?

När du har köpt en paketresa och reser med ett av våra charterflyg kommer det en guide och möter er i ankomsthallen i Alperna. Guiden följer dig ut till bussen och åker med dig hela vägen till destinationen.

För dig som reser till en "trygg på egen hand"-destination kommer det inte en guide och möter dig på flygplatsen.

 

Hur mycket bagage får jag ta med på flyget?

Den fasta bagagevikten är typiskt 15 kg + 5 kg för handbagage per person för alla rutter, men det kan finnas undantag.

Du kan läsa mer om bagageregler här. 

Kan jag ha pjäxor som handbagage?

Ja. Du kan ha med dina pjäxor som handbagage så länge handbagaget inte överskrider den maximala vikten och storleken som flygsällskapet har specificerat.

Hur reser jag med mina skidor?

Reser du med dina egna skidor, ska du komma ihåg att köpa skidtransport. Med skidtransport får du utöver den fasta bagagemängden även ta med skidor och pjäxor. Kom ihåg att köpa skidtransport hemifrån innan du kommer till flygplatsen.

Om du endast har egna pjäxor med, kan du ta pjäxorna med i den fastställda bagagemängden utan att köpa skidtransport. Självklart påverkar detta den totala vikten av ditt bagage, så du har mindre vikt tillgänglig till resten av dina kläder och utrustning.

Får jag ha flera par skidor i skidväskan?

Nej. Det är endast tillåtet att ta med ett par skidor per väska

Får jag ha något annat med i skidväskan?

Utöver dina skidor, får du naturligtvis även ha med dina stavar i väskan. Men du får inte lov att packa ned annat bagage i din skidväska.

Är det möjligt att ta med en lavin/ABS-ryggsäck på flyget?

För att ta med en ryggsäck med ABS-utrustning krävs ett godkännande från oss samt berört flygbolag. Vi ber dig därför ta kontakt med oss så kan vi undersöka möjlighet till godkännande.

Kan man köpa/förhandsboka taxfreevaror på flyget?

Du kan dessvärre inte beställa tullfria varor före din resa med Slopetrotter - och du kan heller inte räkna med att det erbjuds tax-free shopping ombord på flyget.

Kan jag få poäng/miles på min flygresa?

Om du reser med vårt charterflyg från Austrian Airlines och är medlem i fördelsprogrammet Miles & More, kan du tjäna miles om du reser tur/retur. Det är det enda flygsällskapet hos Slopetrotter som du kan samla poäng hos.

För att få dina miles ska du ta med ditt medlemskort och visa det vid check-in.

För att efterregistrera dina poäng/miles, ska du vända dig till flygsällskapet som du är medlem i.

Bussresan

När får jag min bussbiljett?

Ditt resebevis är din bussbiljett. Ta alltid med resebeviset på resan!

När och var ska jag gå på bussen?

På ditt resebevis står det vart ifrån och när bussen kör.

Du ska vara där senast 15 minuter före den angivna avgångstiden.

Hur mycket bagage får jag ha med på bussen?

Du får ta med en (1) normal väska (inte hard-case) på max 25 kg, ett (1) handbagage (utan stativ, om det är en ryggsäck), samt ett (1) par skidor och pjäxor eller snowboard.

Bagage som överskrider dessa krav, kan bli nekade på bussen eller debiteras med ett överviktstillägg på 20 kr/kg.

Då skidväskor packas separat i en skidbox, får skidväskan/pjäxväskan inte fyllas med något annat än skidor/snowboard och stavar.

Får jag äta min matsäck i bussen?

Ja. Du får gärna ta med egen mat eller dryck. Under resan får du även möjlighet att köpa mat vid stoppen.

Har vi pauser på bussresan?

Ja. Bussen stannar till flera gånger i under resan så man kan sträcka på benen, gå på toaletten eller köpa lite mat och dricka.

Det hålls även ett längre stopp så att du kan att äta middag.

Senare på kvällen stannar även bussen även så att du kan få borsta tänderna innan du går och lägger dig.

Finns det filtar och kuddar i bussen?

Nej. Vi rekommenderar att du själv tar med en liten kudde och eventuellt en filt.

Finns det eluttag i bussen?

Som utgångspunkt ska du inte räkna med att det finns eluttag i bussen för laddning av diverse elektroniska enheter. Vi rekommenderar du att tar med en powerbank om du har behov för att ladda mobil, dator eller liknande.

Jag ska resa med buss, skickas bagagemärken hem till mig?

Nej. Se därför till att markera ditt bagage med namn och kontaktinformation hemifrån.

Kommer vi att få sitta tillsammans på bussen?

Om ni är inbokade under samma resebevis så kommer ni att sitta tillsammans.

Varför står inte platserna till bussen på resebeviset?

Busschauffören kommer att lämna ut sittplats vid avresa. Det vill säga, när ni kliver på bussen så får ni ett nummer som kommer att vara er sittplats under hela bussresan.

 

Tågresan

Vilka skidorter i Alperna kan jag ta tåget till?

Du kan ta tåg till följande skidorter i Österrike:

Läs mer om våra tågresor här.

Kan man åka tåg till Italien?

Nej det kan man inte, i år är det enbart till skidorter i Österrike man kan åka med tåg.

Var och när går tåget?

Tåget går från Malmö C fredag eftermiddag kl. 15:20 och är framme i Alperna lördag förmiddag 
Vi erbjuder även anslutningar från Stockholm, Södertälje, Linköping, Nässjö och AlvestaFrån Stockholm avgår tåget fredag 09.45. Detta är ett vanligt tåg, utan sovkupéer och sedan sker ett byte i Malmö. 

Vecka 9 går tåget med sovkupé till Alperna direkt från Stockholm utan byte i MalmöTåget avgår från Stockholm C fredag morgoncirka kl. 10.00.

Se avgångstider här.

När är jag framme på min skidort?

Du är senast framme vid lunch på lördagen, beroende på vilken skidort du ska till.

Här kan du se när tåget ankommer till din destination, samt vilken station du ska av på och hur lång transfertid det är från tågstationen till din skidort. 

  

Får jag ta med mat och dryck på tåget?

Det är tillåtet att ta med mat och dryck på tåget - detta ska dock avnjutas i din kupé. 

Det går även att köpa mat och dryck på tåget. Läs mer här. 

Kommer vi få sitta tillsammans i tåget?

Vi gör vad vi kan för att ditt resesällskap som har bokat tillsammans ska få sitta med varandra, men vi kan tyvärr inte garantera det.  

Det är mycket sällsynt att vi behöver dela upp ett resesällskap, men det kan ske.  

Om ni är sex personer i resesällskapet får ni garanterat en kupé för er självaÄr ni färre än sex personer i resesällskapet har ni möjlighet att köpa resterande platser för att  en hel kupé för er självaLäs mer här. 

Kan man boka middag i förväg på tågresan?

Nej, i dagsläget kan man inte boka bord för middag direkt via oss

Kan jag ligga ner och sova på tåget?

Ja. Sängarna är 180 cm långa och 60 cm breda, med undantag för nederslafen som är 67 cm bred.  

Det ingår kuddetäcke och sängkläder 

Finns det WiFi i tåget?

Ja, men det trådlösa nätverket kan vara instabilt. Om du vill se en Sängarna är 180 cm långa och 60 cm breda, med undantag för nederslafen som är 67 cm bred.  

Det ingår kuddetäcke och sängkläder

Kan jag ladda min mobil, dator eller andra trådlösa enheter?

Ja, i varje kupé finns USB-uttag. Observera att det inte finns några vanliga eluttag.

Bil/Egen transport

Hur hittar vi fram och när träffar vi guiderna?

Du kommer att få en utförlig kör själv vägledning minst 8 dagar före avresa.

I det materialet hittar du kontaktuppgifter till din guide nere på destinationen samt adress och postnummer för ditt boende.

Vi rekommenderar att du ringer guiden så fort du har en idé om vilken tid du anländer, så ni kan bestämma vart och när ni ska mötas.

Har du bokat en skidresa till en "trygg på egen hand"-destination så är det ingen guide som kommer och möter dig. Läs mer här.

Vad gör vi när vi ankommer till destinationen?

Strax före ankomst (ca en timme innan), rekommenderar vi att ni ringer till guiden så att ni kan bestämma vart och när ni ska mötas. Kontaktinformationen till guiden finns i det materialet som ni mottog innan er avresa.

Vid ankomst får ni ett välkomstkuvert antingen av er guide eller av receptionen. Det beror på vad ni har kommit överens om på telefon.

I välkomstkuvertet hittar ni information om veckans program och era liftkort. Ni får också svar på var och när ni kan träffa guiden som hjälper er med era frågor angående er skidresa.

Reser du till en "trygg på egen hand"-destination ansvarar du dock själv för att hämta ut liftkort, nyckel till ditt boende och övriga praktiska görmål.

Vi kör själva och vill gärna veta när vi får tillgång till vår lägenhet?

Ni har vanligtvis åtkomst till ert rum eller lägenhet efter kl. 16 på ankomstdagen. Detta kan dock variera från destination till destination och bero på vart ni bor.

Reser du till en "trygg på egen hand"-destination ansvarar du dock själv för att hämta ut nyckel till ditt boende och övriga praktiska görmål.

Vi kör själva till destinationen, när får vi vår liftkort?

Liftkortet ligger i era välkomstkuvert.

Kuvertet kommer antingen att levereras av er guide vid ankomst eller ligga redo i receptionen.

När ni åker till en "trygg på egen hand"-destination får ni inget välkomstkuvert, utan då ansvarar du dock själv för att hämta ut liftkort.

Endast transport

Kan jag boka endast transport?

Ja. Ring oss på 070 37 37 57 eller skicka ett mail till slopetrotter@slopetrotter.se så hjälper vi dig.

Kan jag boka transfer från flygplatsen?

Kontakta oss per mail på slopetrotter@slopetrotter.se eller telefon 0770 37 37 57 för prisuppgifter.

Liftkort

När får jag liftkortet?

Du får ditt liftkort av guiderna på transferbussen från flygplatsen eller vid ankomst till destinationen om du tar bussen eller kör själv.

Observera: Reser du till en "trygg på egen hand"-destination har du ansvar att hämta ut liftkortet själv. Läs mer här.

Är priserna på hemsidan inkl. liftkort?

Ja, priserna på hemsidan är inkl. sex dagars liftkort. När du beställer din resa kan du utvidga liftkortet till fler dagar mot ett tillägg.

Hur ser jag på resebeviset att jag har liftkort?

På första sidan av ditt resebevis ska det finnas en lista över resans deltagare. Ditt namn kommer att stå under kolumnen Deltagare på resebeviset. Den tredje kolumnen heter Liftkort och här under kommer det stå exempelvis 6 d. söndag 01-01-12, Standard. Det betyder att du har liftkort i sex dagar med start på söndagen och att du har bokat ett standard liftkort.

På vissa destinationer kan man utöka sitt liftkort till fler dagar. Om du beställt ett sådant kommer det framgå efter startdatumet på liftkortet.

Kan jag förlänga liftkortet på destinationen?

Vid beställning av resan är det möjligt att förlänga ditt liftkort till flera dagar mot ett tillägg.

Det är även möjligt att förlänga ditt ditt liftkort efter ankomst till destinationen så länge du inte har använt ditt liftkort ännu. Det vill säga, du kan inte förlänga ditt liftkort exempelvis halvvägs in i veckan.

Du kan förlänga ditt liftkort nere på destinationens liftkortskontor. Men vi rekommenderar att du förlänger ditt liftkort hemifrån, då det kan spara dig en massa tid vid din ankomst.

Om du inser under resan att du gärna vill ha en extra dag av skidåkning, kan du vänta tills ditt ursprungliga liftkort har gått ut och köpa ett dagskort till den sista dagen. Detta kan du köpa på liftkortskontoret.

Varför ska jag förlänga liftkortet hemifrån innan jag reser?

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv.

Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det.

Vad gör jag om jag tappar mitt liftkort?

Om du tappar ditt liftkort, kan du skaffa dig ett nytt på litkortskontoret. Observera, detta är för din egen räkning. Guiderna på din destination är naturligtvis tillgängliga om du behöver hjälp med detta.

Det är alltid en bra idé att ta en bild av ditt liftkort (både fram och baksida) när du har fått det. På många destinationer är det nämligen billigare att köpa ett nytt liftkort om du kan visa en bild på det förlorade liftkortet och samtidigt spärra det om oturen skulle vara framme.

Behöver jag foto på liftkortet?

På några destinationer ska det vara en bild på ditt liftkort. Här kan du se vilka destinationer och när de kräver en bild på liftkortet:

Italien
Passo Tonale: Bild krävs vid 8-dagars liftkort eller mer.
Canazei: Bild krävs till 9-dagars liftkort eller mer.
Livigno: Bild krävs till 10-dagars liftkort eller mer.


Österrike
Bad Gastein: Bild krävs till 9-dagars liftkort eller mer.
Wagrain: Bild krävs till 9-dagars liftkort eller mer.
Sölden: Bild krävs vid 8-dagars liftkort eller mer.
Zell am See: Bild krävs vid 8-dagars liftkort eller mer.
St. Anton: Bild krävs vid 10-dagars liftkort eller mer.
Saalbach: Bild krävs vid 9-dagars liftkort eller mer.

Hyra skidor

Hur gör jag för att hyra skidor hemifrån?

Du kan hyra skidor hemifrån via ditt inlogg på “Min skidresa”. Här loggar du in med ditt bokningsnummer och lösenord, som står överst i högra hörnet på ditt resebevis.

Kan jag hyra skidor när jag kommer fram till destinationen?

Du kan hyra skidor på skiduthyrningen på destinationen. Vi rekommenderar att du får gjort din bokning av skidor hemifrån, så att du bara kan hämta dem när du ankommer. På så sätt vet guiderna på förhand vad du ska hyra så att de kan hjälpa dig med att få din utrustning från skiduthyrningen på ankomstdagen.

Det är självklart också möjligt att vänta med att hyra skidor tills du har ankommit till destinationen. I sådana fall, kommer varken skiduthyrningen eller din guide veta vad du ska hyra och därmed bli en mindre smidig och mer tidskrävande process för dig att få din utrustning. Du kan också riskera att urvalet är mer begränsat.

Observera även att det oftast är billigare att hyra skidorna hemifrån än på själva destinationen.

Skidskola

Hur bokar jag skidskola hemifrån?

Du kan boka skidskola hemifrån via ditt login på “Min Skidresa”. Bokningsnummer och lösenord hittar du i ditt resebevis.

Observera att skidskola/privatundervisning ofta blir fullbokat under högsäsongen. Vi rekommenderar därför att du bokar din skidskola hemifrån - och gärna i god tid.

Är det möjligt att boka skidskola när jag kommer fram till destinationen?

Alternativt kan du boka skidskola när du är framme på destinationen. Om du vänder dig till guiderna på destinationen, kan de hjälpa dig med att hitta en skidskola som passar dig. Vi rekommenderar att boka i god tid, då gruppundervisning oftast börjar redan på söndagen eller måndagen (som veckoresande ankommer du lördag).

Finns svensk skidskola?

Det finns skandinavisk skidskola på utvalda destinationer. Skriv eller ring till oss om du är osäker på om det finns skandinavisk skidskola på just den destination som du är intresserad av eller du vill ha närmre information om detta.

Priset för att gå i skidskola hittar du under den specifika destinationen.

Boende

Vilken tid får jag lägenheten/hotellrummet?

Du har oftast tillgång till ditt rum eller lägenhet efter kl. 16 på ankomstdagen.

Detta kan dock variera lite från destination till destination och vara beroende av ditt boende.

När måste jag checka ut på avresedagen?

På avresedagen ska du vara utcheckad från ditt rum eller lägenhet på morgonen - typiskt mellan kl. 09:00 och kl. 10:00.

Ska det betalas en deposition för lägenheten?

På destinationerna kan det förekomma deposition för lägenhet eller hotell, slutrengöring samt lokala tillägg, entréer och avgifter som det inte är möjligt att ta ut vid avtalets ingående, eftersom dessa betalningar är direkt relaterade till lokala regler eller för användande av extra tjänster utanför vad som framgår i avtalet.

Vad ska jag ta med till lägenheten?

Vänligen ta med/köp de varor du behöver i lägenheten - t ex diskborste, diskmedel, disktrasor, kökshanddukar, tvål, toalettpapper osv. Det framgår i ditt resebevis vilka saker som är inkluderade i lägenheten.

Ska jag själv ta med handduk/sängkläder?

Om du bor på hotell eller pensionat med frukost är handdukar och sängkläder inkluderat i ditt boende.

Handdukar och sängkläder är oftast inkluderat i lägenheter i Österrike. Det framgår i det slutgiltiga resebeviset om du eventuellt behöver ta med dig egna sängkläder och handdukar.

I Italien och Frankrike brukar inte lägenheterna inkludera handdukar eller sängkläder. Så om inget annat uppges i resebeviset ska du ta med detta själv.

Kan jag hyra sängkläder och handdukar på destinationen?

Ja, på några ställen kan du hyra. Det beror på ditt boende. Om det är möjligt rekommenderar vi att du beställer det hemifrån, senast två veckor före avresa, så att guiderna kan förbereda det innan din ankomst. Det står under enskilda hotell om sängkläder och handdukar tillhandahålls eller ej.

Observera: Handdukar och sängkläder är inte inkluderat på hotell samt pensionat med frukost.

Ska lägenheten städas innan jag checkar ut?

Detta är varierar från boende till boende. Det kommer framgå i ditt resebevis om slutregöring är inkluderat i priset eller om du ska göra rent själv.

Vad ingår i halvpension?

Halvpension inkluderar följande:
7 x middagar från lördag kväll till fredag kväll.

Observera, att middagen på ankomstdagen kan vara beroende av ankomsttid. Det är därför inte en självklarhet att det serveras middag om man ankommer sent - t ex kl. 23. Vid sådana tillfällen erbjuder en del boenden ett lättare mål, medan andra har stängt köket helt.

7 x frukost från söndag morgon till lördag morgon.

Frukost är inte inkluderat till på ankomstdagen (lördag) eller middag på avresedagen (lördag).

För korta skidresor:

Samma princip, från ankomstdag till avresedag (3-5 dagar i allt).

Därmed:

3-5 x middagar (beroende på vistelsens längd).

3-5 x frukostar (beroende på vistelsens längd).

Vad ingår i kvartpension?

Kvartpension inkluderar 7 x frukostar från söndag morgon till lördag morgon.

Frukost är inte inkluderat på ankomstdagen (lördag).

För korta skidresor: samma princip, från ankomstdagen till avresedagen (3-5 dagar i allt).

Därmed 3-5 x frukostar (beroende på vistelsens längd).

Hur fungerar Jokerrum i Canazei?

Jokerkategorin är minst trestjärnig och inkl. sex hotell varav tre i Canazei och tre i grannbyn Campitello, som ligger precis innan Canazei. Tre av dessa hotell ingår i Slopetrotters ordinarie utbud. Att boka jokerrum är att resa ospecificerat. Du har möjlighet att bo väldigt fint till lågt pris och får först veta var du ska bo vid ankomst till Canazei.

Får vi bo på samma hotell?

Är ni t.ex. två familjer på åtta personer som bokar jokkerrum är ni garanterade boende på samma hotell om ni står på samma resebevis och därför har samma bokningsnummer. Skulle familjerna boka var för sig (varsitt resebevis och varsitt bokningsnummer) kan Slopetrotter inte garantera att de två familjerna hamnar på samma hotell. Om två familjer inte har samma resebevis och bokningsnummer, men gärna vill bo på samma hotell, ska Slopetrotter kontaktas senast två veckor innan avresa.

Ingår halv- eller kvartpension på mitt boende?

Under de olika hotellen på hemsidan står det 1/2-pension eller 1/4-pension vid den beskrivande texten. I lägenheter ingår ingen pension.

Jag är allergisk, hur gör jag med maten?

Om du är allergisk mot vissa livsmedel, ber vi dig kontakta oss via mejl eller telefon, senast tre veckor innan avresa och berätta om dina allergier eller kostbehov. Så ger vi informationen vidare till ditt hotell/pensionat.

Var uppmärksam på att utbudet kan vara begränsat. Det är därmed inte säkert att hotellet/pensionatet kan ersätta allt som du är allergisk mot (t ex glutenfritt bröd).

Finns det vegetarisk mat?

Ja - men var uppmärksam på att utbudet av vegetarisk mat kan vara begränsad.

Om du är vegetarian, ber vi dig kontakta oss via mejl eller telefon senast tre veckor innan avresa. Så ser vi till att ge informationen vidare till ditt hotell/pensionat.

Får jag ta med hunden/katten till Alperna?

Det är väldigt få boenden i Alperna som tillåter husdjur. Observera, att egen transport är en förutsättning för att kunna göra det - oavsett destination eller boende.

Kontakta oss på mejl eller telefon för mer information om detta. Du kan läsa mer om att resa med djur på jordbruksverkets hemsida här.

Bagage

Hur mycket bagage får jag ta med?

Buss

Du får ta med en (1) normal väska (inte hard-case) på max 25 kg, ett (1) handbagage (utan stativ, om det är en ryggsäck), samt ett (1) par skidor och pjäxor eller snowboard.

Bagage som överskrider dessa krav, kan bli nekade på bussen eller debiteras med ett överviktstillägg på 20 kr/kg. 

Då skidväskor packas separat i en skidbox, får skidväskan/pjäxväskan inte fyllas med något annat än skidor/snowboard och stavar.

Flyg

Den fasta bagagevikten är typiskt 15 kg + 5 kg för handbagage per person för alla rutter, men det kan finnas undantag.

Se vad som gäller för den rutt du ska flyga med här.

Här kan du hitta information om bagage, flygsällskap med mera för samtliga flygplatser vi flyger till.

Tåg

I kupén finns plats för bagage. En resväska, en pjäxbag och ett handbagage får medtagas. Bagaget placeras på en liten hatthylla och under nedersta sängen.

Utrymmet under sängen är cirka 40 cm. högt och 165 cm. brett. Vänligen notera att kupén inte kan låsas.

Vill man ha med sin skidutrustning kan man köpa till skidfrakt. Detta ska beställas i förväg. Skidfrakten inkluderar ett skidfordral med ett par skidor och stavar

samt en pjäxbag med ett par pjäxor. Det är begränsat med plats för skidor på tåget, så kom ihåg att boka skidtransport i god tid.

Vad gör jag om mitt bagage var försenat eller skadat?

Om ditt bagage är försenat, har kommit till skada eller inte dyker upp på bagagebandet, ska du anmäla det till flygsällskapet med detsamma och fylla ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report).

Observera, att det är ditt eget ansvar att denna rapport blir ifylld. Spara en kopia av rapporten som dokumentation på att du har anmält det i tid. Om du har reseförsäkring, bör du kontakta ditt försäkringsbolag, då de kanske kan täcka dina utgifter.

Om du inte har reseförsäkring, hänvisar vi dig till din hemförsäkring. Det är också möjligt att ställa ersättningskrav direkt på flygbolagets kundservice.

Var kan jag förvara bagaget tills vi får rummet?

Vid ankomst kommer din guide att se till att du kan förvara ditt bagage på ett säkert ställe tills du får tillgång till ditt rum eller lägenhet. Det samma gäller på avresedagen, från att du checkat ut från ditt boende till att din hemresa börjar.

Vi rekommenderar dock att du inte låter värdesaker ligga framme (speciellt pass) då gäster från andra sällskap också kan ha tillgång till samma förvaringsrum.

Internet/Wi-Fi

Finns det internet/Wi-Fi på mitt hotell eller min lägenhet?

Inne på varje boende på vår hemsida kan du se information om det finns tillgång till internet på ditt boende.

Hur är kvalitén av internet/Wi-Fi?

Kvalitén och hastigheten varierar från boende till boende, och från skidort till skidort.

Är internet/Wi-Fi gratis?

Om internet är gratis eller kostar varierar från boende till boende. Pris kan variera.

Hur får jag tillgång till internet/Wi-Fi koden?

Koden brukar vanligtvis finnas på respektive boende. Vid tillfällen då koden inte finns kan du fråga guiderna på plats.

Glömda saker

Jag har glömt något på hotellet/lägenheten, vad gör jag?

Om du har glömt något på hotellet eller något annat ställe på destinationen, ber vi dig kontakta din guide direkt på servicetelefonen.

Alternativt, att du kontaktar oss via mail eller telefon på 0770 37 37 57. Så ber vi guiderna att leta efter det förlorade föremålet. Om vi hittar det, skickar vi det hem till Sverige och vidare till dig med postförskott + en avgift.

Observera att returpriset beror på vad du har tappat. T ex är ett par skidor dyrare att skicka hem än en mobiltelefon.

Betalning

Jag har frågor angående min betalning!

Vid frågor angående betalning vänligen maila slopetrotter@slopetrotter.se eller ring oss på 0770 37 37 57.

 

Jag har inte fått någon bekräftelse på min inbetalning?

Har du glömt eller är osäker på om du skrivit både namn och bokningsnummer på din inbetalning ber vi dig att maila en kopia av din överföring till oss.

Om du har skrivit både namn och bokningsnummer på din inbetalning men inte fått en bekräftelse ska du kontakta oss på slopetrotter@slopetrotter.se

Vad kan tillkomma på resans pris?

Inget, men du kan komplettera din resa med bl.a.

  • Avbeställningsskydd
  • Förlängning av liftkort, t.ex. till 8 dagar vid bussresa eller tågresa.
  • Utvidga sitt liftkort för att få med ett större skidområde.
  • Skidtransport på flyg
  • Skidhyra
  • Skidskola

Hur betalar jag?

När du bokat en resa får du ett mail med en bifogad pdf-fil. Den bifogade filen är ditt resebevis och här står datum för betalningen av resan.

Du betalar resan genom att logga in på "min skidresa" med dina uppgifter.

 

Försäkring

Jag vill avboka min resa och har avbeställningsskydd. Hur gör jag?

1. Slopetrotter ska informeras om avbeställningen snarast möjligt och innan resans start. Om du redan har betalat resan och ska ha pengar tillbaka ska du även maila clearing- och kontonummer till din säljare.

2. Sedan ska du direkt kontakta försäkringsbolaget Gouda. Du kan antingen ringa till försäkringsbolaget +46 8 615 28 00 (tonval 1) som har öppet måndag-fredag kl. 09.00-15.00 eller maila till: claims@gouda-rf.se 

Läs mer om avbeställningskyddet här.

Med avbeställningsskydd får du tillbaka alla pengar för din skidresa utom själva kostnaden för avbeställningsskyddet.

Jag vill avboka min resa men har inte avbeställningsskydd. Hur gör jag?

Kostnaden för avbeställning beror på hur tätt vi är på avresan.

Läs mer i resevillkoren punkt 3. Avbeställning.

Generell information

Ska jag ta med pass på resan till Italien, Frankrike och Österrike?

Ja! Och du ska alltid bära bild-ID när du är i Italien, Frankrike och Österrike.

Hur framför jag ett klagomål/reklamation?

Om du har klagomål angående din skidsemester är det viktigt att du kontaktar våra guider på destinationen med detsamma, så att de kan hjälpa dig.

Det finns ingen anledning till att din skidsemester ska vara förstörd pga fel eller brister som kan lösas direkt på destinationen. Det är endast på plats som vi har en reell möjlighet för att rätta till på problemen. Om du väntar med att reklamera fel eller brister tills du kommer hem från din skidsemester, har vi tyvärr inte haft möjlighet för att förbättra situationen.

Du är dock alltid välkommen till att kontakta oss efter din skidresa, om du inte tycker att utförandet av din skidresa är tillfredsställande.

För att skicka in ditt klagomål kan du fylla i formuläret här.

Så återkommer vi så fort som möjligt.

Hur ger jag beröm till Slopetrotter?

Vi är naturligtvis glada över att höra att våra gäster har haft en bra upplevelse med oss. Om du har beröm/ros så får du gärna skicka ett mail till oss på slopetrotter@slopetrotter.com  och berätta om din upplevelse.

Har alla skidorter guideservice?

Nej, några av våra utvalda skidorter har inte guideservice. Dessa skidorter har ett "trygg på egen hand" koncept, vilket innebär att guideservice inte är inkluderat i priset.

De skidorter som inte har guideservice är:

Läs mer om trygg på egen hand här.