Vanliga frågor och svar

Bagage

Vad gör jag med bagaget första dagen när jag inte får lägenheten före kl. 16?

Guiderna ordnar med bagageförvaring så att du slipper bära runt på bagaget under första och sista dagen.

Slopetrotter avråder från att lämna värdesaker då det kan vara många människor från många olika resebolag som har tillgång till lokalen.

Guiderna ordnar med bagageförvaring så att du slipper bära runt på bagaget under första och sista dagen.

Slopetrotter avråder från att lämna värdesaker då det kan vara många människor från många olika resebolag som har tillgång till lokalen.

Kan jag betala för att ta med extra bagage?

Nej. Det går inte att betala för att ta med sig en eller flera extra väskor/skidor. Allt bagage utöver det angivna riskerar att bli avvisat på plats och därför inte komma med flyget/bussen.

Nej. Det går inte att betala för att ta med sig en eller flera extra väskor/skidor. Allt bagage utöver det angivna riskerar att bli avvisat på plats och därför inte komma med flyget/bussen.

Betalning

Jag har frågor ang. min betalning

Resans belopp står på resebeviset och det är kundens eget ansvar att dela upp och betala sin del av resans belopp. Slopetrotters bankgironummer och betalningarnas förfallodatum står på resebeviset.

Vid frågor ang. betalning vänligen maila slopetrotter@slopetrotter.se

Resans belopp står på resebeviset och det är kundens eget ansvar att dela upp och betala sin del av resans belopp. Slopetrotters bankgironummer och betalningarnas förfallodatum står på resebeviset.

Vid frågor ang. betalning vänligen maila slopetrotter@slopetrotter.se

Jag har inte fått någon bekräftelse på min inbetalning

Har du glömt eller är osäker på om du skrivit både namn och bokningsnummer på din inbetalning ber vi dig att maila en kopia av din överföring till oss.

Om du har skrivit både namn och bokningsnummer på din inbetalning men inte fått en bekräftelse ska du kontakta oss på slopetrotter@slopetrotter.se

Har du glömt eller är osäker på om du skrivit både namn och bokningsnummer på din inbetalning ber vi dig att maila en kopia av din överföring till oss.

Om du har skrivit både namn och bokningsnummer på din inbetalning men inte fått en bekräftelse ska du kontakta oss på slopetrotter@slopetrotter.se

Vad kan tillkomma på resans pris?

Inget, men du kan komplettera din resa med bl.a.

• Avbeställningsskydd
• Förlängning av liftkort, t.ex. till 8 dagar vid bussresa
• Skidtransport på flyg

Inget, men du kan komplettera din resa med bl.a.

• Avbeställningsskydd
• Förlängning av liftkort, t.ex. till 8 dagar vid bussresa
• Skidtransport på flyg

Hur betalar jag?

När du bokat en resa får du ett mail med en bifogad pdf-fil. Den bifogade filen är ditt resebevis och här står datum för betalningen av resan.

När du bokat en resa får du ett mail med en bifogad pdf-fil. Den bifogade filen är ditt resebevis och här står datum för betalningen av resan.

Bil/Egen transport

Hur hittar vi fram och när träffar vi guiderna?

Vi skickar en vägbeskrivning per mail före avresa. I materialet som vi skickar finns också kontaktinformation till guiderna samt adress och postnummer till inkvarteringen.

Vi skickar en vägbeskrivning per mail före avresa. I materialet som vi skickar finns också kontaktinformation till guiderna samt adress och postnummer till inkvarteringen.

Vi kör själva till destinationen, när får vi vår liftkort?

Vi rekommenderar att du kontaktar guiderna när du vet på ett ungefär vilken tid du ankommer till destinationen. På så sätt kan du och guiden komma överens om en tid att mötas när du ankommer och därmed ta emot ditt välkomstkuvert med information samt liftkort.

Vi rekommenderar att du kontaktar guiderna när du vet på ett ungefär vilken tid du ankommer till destinationen. På så sätt kan du och guiden komma överens om en tid att mötas när du ankommer och därmed ta emot ditt välkomstkuvert med information samt liftkort.

Vi kör själva till destinationen, hur får vi den information vi ska ha?

Innan avresa till Alperna får ni ett välkomstbrev från våra guider på destinationen där ni får ett telefonnummer till guiderna. När ni är på väg att anlända kan ni ringa till guiden och bestämma var och när ni ska träffas. När ni sedan ankommer får ni ert välkomstbrev av guiden eller så finns den på plats i receptionen beroende på vad ni kommer överens om.

I välkomstbrevet finns olika slags information. Bl.a. ett pistkort och ett veckoprogram. Här kan ni se var och när ni kan träffa guiden som alltid finns tillgänglig med att svara på era frågor

Innan avresa till Alperna får ni ett välkomstbrev från våra guider på destinationen där ni får ett telefonnummer till guiderna. När ni är på väg att anlända kan ni ringa till guiden och bestämma var och när ni ska träffas. När ni sedan ankommer får ni ert välkomstbrev av guiden eller så finns den på plats i receptionen beroende på vad ni kommer överens om.

I välkomstbrevet finns olika slags information. Bl.a. ett pistkort och ett veckoprogram. Här kan ni se var och när ni kan träffa guiden som alltid finns tillgänglig med att svara på era frågor

Vi kör själva och vill gärna veta när vi får tillgång till vår lägenhet?

Oftast får ni tillgång till ert rum/lägenhet efter kl. 16.00 på ankomstdagen, detta kan dock variera beroende på destination och inkvartering.

Oftast får ni tillgång till ert rum/lägenhet efter kl. 16.00 på ankomstdagen, detta kan dock variera beroende på destination och inkvartering.

Boende

Vilken tid får jag lägenheten/hotellrummet?

Vår målsättning är att ha rummen och lägenheterna klara på ankomstdagen senast kl. 16.00. På avresedagen ska rummen och lägenheterna lämnas på morgonen mellan kl. 09.00-10.00.

Vår målsättning är att ha rummen och lägenheterna klara på ankomstdagen senast kl. 16.00. På avresedagen ska rummen och lägenheterna lämnas på morgonen mellan kl. 09.00-10.00.

När måste jag checka ut?

Du ska checka ut från hotell/lägenhet kl. 09-10 på avresedagen.
Närmre information ges av guiderna på destinationen.

Du ska checka ut från hotell/lägenhet kl. 09-10 på avresedagen.
Närmre information ges av guiderna på destinationen.

Ska lägenheten städas innan jag checkar ut?

Det ingår slutstädning i stort sätt alla lägenheter.

I några enstaka lägenheter är slutstädning inte inkluderat i priset. Ingår det inte så framgår det alltid i ert resebevis.

Det ingår slutstädning i stort sätt alla lägenheter.

I några enstaka lägenheter är slutstädning inte inkluderat i priset. Ingår det inte så framgår det alltid i ert resebevis.

Ska jag själv ta med handduk/sängkläder?

Om ni bor på hotell eller frukostpension behöver man inte ta med handduk eller sängkläder hemifrån.

Ska ni bo i lägenhet i Österrike ska du normalt sätt inte heller ta med handduk eller sängkläder. Det kommer dock att stå på ditt resebevis om det inkluderas eller inte.

Ska ni bo i lägenhet i Italien bör man ta med sig egna handdukar och sängkläder om det inte står annat anvisat i resebeviset.

Handdukar och sängkläder kan hyras på destinationen för ca 20€.

Om ni bor på hotell eller frukostpension behöver man inte ta med handduk eller sängkläder hemifrån.

Ska ni bo i lägenhet i Österrike ska du normalt sätt inte heller ta med handduk eller sängkläder. Det kommer dock att stå på ditt resebevis om det inkluderas eller inte.

Ska ni bo i lägenhet i Italien bör man ta med sig egna handdukar och sängkläder om det inte står annat anvisat i resebeviset.

Handdukar och sängkläder kan hyras på destinationen för ca 20€.

Kan jag hyra sängkläder och handdukar på destinationen?

Ja, om du ska bo i lägenhet är det möjligt att hyra handdukar och sängkläder på destinationen. Handdukar och sängkläder är inkluderat på frukostpensionat och hotell.

Om du gärna vill hyra handdukar och sängkläder på destinationen är det en god idé att boka det hemifrån senast två veckor innan avresa. På så vis kan guiderna förbereda det innan er ankomst.

Ja, om du ska bo i lägenhet är det möjligt att hyra handdukar och sängkläder på destinationen. Handdukar och sängkläder är inkluderat på frukostpensionat och hotell.

Om du gärna vill hyra handdukar och sängkläder på destinationen är det en god idé att boka det hemifrån senast två veckor innan avresa. På så vis kan guiderna förbereda det innan er ankomst.

Hur fungerar Jokerrum i Canazei?

Jokerkategorin är minst trestjärnig och inkl. sex hotell varav tre i Canazei och tre i grannbyn Campitello, som ligger precis innan Canazei. Tre av dessa hotell ingår i Slopetrotters ordinarie utbud. Att boka jokerrum är att resa ospecificerat. Du har möjlighet att bo väldigt fint till lågt pris och får först veta var du ska bo vid ankomst till Canazei.

Får vi bo på samma hotell?

Är ni t.ex. två familjer på åtta personer som bokar jokkerrum är ni garanterade boende på samma hotell om ni står på samma resebevis och därför har samma bokningsnummer. Skulle familjerna boka var för sig (varsitt resebevis och varsitt bokningsnummer) kan Slopetrotter inte garantera att de två familjerna hamnar på samma hotell. Om två familjer inte har samma resebevis och bokningsnummer, men gärna vill bo på samma hotell, ska Slopetrotter kontaktas senast två veckor innan avresa.

Får vi bo på samma hotell?

Är ni t.ex. två familjer på åtta personer som bokar jokkerrum är ni garanterade boende på samma hotell om ni står på samma resebevis och därför har samma bokningsnummer. Skulle familjerna boka var för sig (varsitt resebevis och varsitt bokningsnummer) kan Slopetrotter inte garantera att de två familjerna hamnar på samma hotell. Om två familjer inte har samma resebevis och bokningsnummer, men gärna vill bo på samma hotell, ska Slopetrotter kontaktas senast två veckor innan avresa.

Vad ska jag ta med till lägenheten?

Du ska själv ta med allt som ska användas i lägenheten, t.ex. diskmedel, diskborste, disktrasa, handduk, toalettpapper, tvål osv.

Du ska själv ta med allt som ska användas i lägenheten, t.ex. diskmedel, diskborste, disktrasa, handduk, toalettpapper, tvål osv.

Vad ingår i halvpension?

Halvpension inkluderar 7 x middag från lördag kväll till söndag kväll samt 7 x frukost från söndag morgon till lördag morgon.

Det ingår inte frukost på ankomstdagen (lördag) eller middag på hemresedagen (lördag).

Halvpension inkluderar 7 x middag från lördag kväll till söndag kväll samt 7 x frukost från söndag morgon till lördag morgon.

Det ingår inte frukost på ankomstdagen (lördag) eller middag på hemresedagen (lördag).

Vad ingår i kvartpension?

Kvartpension inkluderar 7 x frukost från söndag morgon till lördag morgon.

Det ingår inte frukost på ankomstdagen (lördag).

Kvartpension inkluderar 7 x frukost från söndag morgon till lördag morgon.

Det ingår inte frukost på ankomstdagen (lördag).

Ska det betalas en deposition för lägenheten?

Ja, man betalar en deposition för lägenheten på 200 SEK per person över 15 år. Depositionen betalas med kreditkort på Min Skidresa senast tre dagar innan avresa.

Pengarna returneras till samma betalkort veckan efter er hemkomst, förutsatt att lägenheten är lämnad i gott skick och allt är intakt och på plats.

Observera att om ni betalar med kreditkort är pengarna först synliga på kontot vid nästa avräkning.

Ja, man betalar en deposition för lägenheten på 200 SEK per person över 15 år. Depositionen betalas med kreditkort på Min Skidresa senast tre dagar innan avresa.

Pengarna returneras till samma betalkort veckan efter er hemkomst, förutsatt att lägenheten är lämnad i gott skick och allt är intakt och på plats.

Observera att om ni betalar med kreditkort är pengarna först synliga på kontot vid nästa avräkning.

Bussresan

När och var ska jag gå på bussen?

Uppsamlingsplatsen står på ditt resebevis och du ska vara där senast 15 min innan avgång.

Uppsamlingsplatsen står på ditt resebevis och du ska vara där senast 15 min innan avgång.

Hur mycket bagage får jag ha med på bussen?

Med hänsyn till plats och bussens säkerhet får det max tas med en väska (max 18 kg), ett stycke handbagage samt ett par skidor/snowboard. Eftersom skid- och snowboardväskorna packas separat få de inte fyllas med t.ex. skidkläder.

Med hänsyn till plats och bussens säkerhet får det max tas med en väska (max 18 kg), ett stycke handbagage samt ett par skidor/snowboard. Eftersom skid- och snowboardväskorna packas separat få de inte fyllas med t.ex. skidkläder.

Kommer vi att få sitta tillsammans på bussen?

Ja, om ni är bokade på samma resebevis placeras ni tillsammans i möjligaste mån av plats.

Ja, om ni är bokade på samma resebevis placeras ni tillsammans i möjligaste mån av plats.

Finns det filtar och kuddar i bussen?

Nej, det rekommenderar vi att du själv tar med.

Nej, det rekommenderar vi att du själv tar med.

Får jag äta min matsäck i bussen?

Medhavd mat och dryck får gärna förtäras i bussen. Det kommer även att finnas möjlighet att köpa mat och dryck längs vägen i bussen eller vid vissa stopp.

Medhavd mat och dryck får gärna förtäras i bussen. Det kommer även att finnas möjlighet att köpa mat och dryck längs vägen i bussen eller vid vissa stopp.

Har vi pauser på bussresan?

Bussen stannar och håller paus för middag och sedan en paus senare på kvällen, där du har möjlighet att gå på toaletten och att borsta tänderna.

Bussen stannar och håller paus för middag och sedan en paus senare på kvällen, där du har möjlighet att gå på toaletten och att borsta tänderna.

När får jag min bussbiljett?

Ditt resebevis är din bussbiljett. Ta alltid med resebeviset på resan!

Ditt resebevis är din bussbiljett. Ta alltid med resebeviset på resan!

Jag ska resa med buss, skickas bagagemärken hem till mig?

Det skickas inga bagagemärken hem, se till att själv ha märkt ditt bagage innan avresa.

Det skickas inga bagagemärken hem, se till att själv ha märkt ditt bagage innan avresa.

Finns det eluttag i bussen?

Nej, du ska inte räkna med att det finns eluttag för dator eller dyl. i bussen.

Nej, du ska inte räkna med att det finns eluttag för dator eller dyl. i bussen.

Varför står inte platserna till bussen på resebeviset?

Busschauffören kommer att lämna ut sittplats vid avresa. Det vill säga, när ni kliver på bussen så får ni ett nummer som kommer att vara er sittplats under hela bussresan.

Busschauffören kommer att lämna ut sittplats vid avresa. Det vill säga, när ni kliver på bussen så får ni ett nummer som kommer att vara er sittplats under hela bussresan.

Djur

Får jag ta med hunden/katten till Alperna?

Att resa med djur till Alperna är inte alltid så lätt. Det finns ytterst få lägenheter i Alperna där du får ha med hund/katt och resa med egen bil till destinationen är en förutsättning.

Kontakta oss per mail eller telefon för närmre information om vilka alternativ som finns.

"Grundvillkoren för utförsel till land inom EU är ID-märkning med microchip eller tatuering, rabiesvaccination och pass." Läs mer på Jordbruksverkets hemsida

Att resa med djur till Alperna är inte alltid så lätt. Det finns ytterst få lägenheter i Alperna där du får ha med hund/katt och resa med egen bil till destinationen är en förutsättning.

Kontakta oss per mail eller telefon för närmre information om vilka alternativ som finns.

"Grundvillkoren för utförsel till land inom EU är ID-märkning med microchip eller tatuering, rabiesvaccination och pass." Läs mer på Jordbruksverkets hemsida

Endast transport

Kan jag boka endast transport?

Ja, du kan boka precis som du önskar.

Ring oss på 070 37 37 57 eller skicka ett mail till slopetrotter@slopetrotter.se.

Ja, du kan boka precis som du önskar.

Ring oss på 070 37 37 57 eller skicka ett mail till slopetrotter@slopetrotter.se.

Kan jag boka transfer från flygplatsen

Det är möjligt att boka transfer från flygplatsen till destinationen t/r.
Kontakta oss per mail på slopetrotter@slopetrotter.se eller telefon 0770 37 37 57 för prisuppgifter.

Kommer du med ett annat flyg men till samma flygplats är det viktigt att ditt flyg landar före Slopetrotters.

Det är möjligt att boka transfer från flygplatsen till destinationen t/r.
Kontakta oss per mail på slopetrotter@slopetrotter.se eller telefon 0770 37 37 57 för prisuppgifter.

Kommer du med ett annat flyg men till samma flygplats är det viktigt att ditt flyg landar före Slopetrotters.

Flygresan

När får jag flygbiljetten?

Ditt resebevis tillsammans med ditt pass är dina resedokument och gäller som din biljett.

Ditt resebevis tillsammans med ditt pass är dina resedokument och gäller som din biljett.

Hur checkar jag in?

Incheckning sker som standard via en incheckningsdisk på flygplatsen. I de fall det är möjligt att checka in via en självbetjäningsautomat står det angivet ett referensnummer till resan på sista sidan på Resebeviset, under Speciella Bemärkningar.

Incheckningen stänger 1 h innan flygets avgång och vi rekommenderar er att vara där i god tid innan.

Incheckning sker som standard via en incheckningsdisk på flygplatsen. I de fall det är möjligt att checka in via en självbetjäningsautomat står det angivet ett referensnummer till resan på sista sidan på Resebeviset, under Speciella Bemärkningar.

Incheckningen stänger 1 h innan flygets avgång och vi rekommenderar er att vara där i god tid innan.

Kommer det en guide och möter mig på flygplatsen?

Ja, när ni kommer ut från ankomsthallen står där en guide och tar emot er.

Det är nästan alltid en guide med på transferbussen. Men om det inte finns en guide med på bussen så finns de med innan avfärd. Ni kommer sedan att mötas av en guide på destinationen.

Ja, när ni kommer ut från ankomsthallen står där en guide och tar emot er.

Det är nästan alltid en guide med på transferbussen. Men om det inte finns en guide med på bussen så finns de med innan avfärd. Ni kommer sedan att mötas av en guide på destinationen.

Hur mycket bagage får jag ta med på flyget?

Det beror vilket flygsällskap du flyger med. Du kan se bagageregler här. 

Det beror vilket flygsällskap du flyger med. Du kan se bagageregler här. 

Kan jag ha pjäxor som handbagage?

Ja. Du får gärna ha dina pjäxor som handbagage, så länge de inte överskrider 5 kg i vikt och 55 x 40 x 20 i storlek.

Ja. Du får gärna ha dina pjäxor som handbagage, så länge de inte överskrider 5 kg i vikt och 55 x 40 x 20 i storlek.

Kan man köpa/förhandsboka taxfreevaror på flyget?

Det finns ingen möjlighet att förbeställa tax-free varor till flygningen och du ska heller inte räkna med att det finns tax-free shopping ombord på flyget.

Det finns ingen möjlighet att förbeställa tax-free varor till flygningen och du ska heller inte räkna med att det finns tax-free shopping ombord på flyget.

Kan jag få poäng/miles på min flygresa?

Reser du med vårt charterflyg Austrian Airlines och du är medlem i miles&more kan du tillgodogöra dig poäng på din flygresa om du reser tur/retur

Reser du med Norwegian kan du inte tillgodogöra dig några poäng.

Reser du med vårt charterflyg BRA Braathens Regional Airlines kan du inte tillgodogöra dig några miles/poäng.

Reser du med SAS Charter kan du inte tillgodogöra dig några poäng.

Hur får jag mina poäng/miles?

För att få dina poäng/miles skall du visa ditt medlemskort vid check-in.

Kan jag registrera mina poäng/miles efter?

För att registrera dina poäng så kontakta vänligast flygbolaget som du är medlem hos.

Reser du med vårt charterflyg Austrian Airlines och du är medlem i miles&more kan du tillgodogöra dig poäng på din flygresa om du reser tur/retur

Reser du med Norwegian kan du inte tillgodogöra dig några poäng.

Reser du med vårt charterflyg BRA Braathens Regional Airlines kan du inte tillgodogöra dig några miles/poäng.

Reser du med SAS Charter kan du inte tillgodogöra dig några poäng.

Hur får jag mina poäng/miles?

För att få dina poäng/miles skall du visa ditt medlemskort vid check-in.

Kan jag registrera mina poäng/miles efter?

För att registrera dina poäng så kontakta vänligast flygbolaget som du är medlem hos.

Är det möjligt att ta med en lavin/ABS-ryggsäck på flyget?

För att ta med en ryggsäck med ABS-utrustning krävs ett godkännande från oss samt berört flygbolag. Vi ber dig därför ta kontakt med oss så kan vi undersöka möjlighet till godkännande.

För att ta med en ryggsäck med ABS-utrustning krävs ett godkännande från oss samt berört flygbolag. Vi ber dig därför ta kontakt med oss så kan vi undersöka möjlighet till godkännande.

Försäkring

Jag vill avboka min resa och har avbeställningsskydd. Hur gör jag?

1. Slopetrotter ska informeras om avbeställningen snarast möjligt och innan resans start.

2. Du ska skicka in ett intyg (se resevillkoren) samt blanketten "Skadeanmälan-Avbeställningsskydd" som du laddar ner från vår hemsida under Försäkring.

3. Om du redan har betalat resan och ska ha pengar tillbaka ska du även maila clearing- och kontonummer till din säljare.

4. På begäran skickar vi därefter en bekräftelse på din avbokning som du kan behöva när du kontaktar ditt försäkringsbolag.

Med avbeställningsskydd får du tillbaka alla pengar för din skidresa utom själva kostnaden för avbeställningsskyddet.

1. Slopetrotter ska informeras om avbeställningen snarast möjligt och innan resans start.

2. Du ska skicka in ett intyg (se resevillkoren) samt blanketten "Skadeanmälan-Avbeställningsskydd" som du laddar ner från vår hemsida under Försäkring.

3. Om du redan har betalat resan och ska ha pengar tillbaka ska du även maila clearing- och kontonummer till din säljare.

4. På begäran skickar vi därefter en bekräftelse på din avbokning som du kan behöva när du kontaktar ditt försäkringsbolag.

Med avbeställningsskydd får du tillbaka alla pengar för din skidresa utom själva kostnaden för avbeställningsskyddet.

Jag vill avboka min resa men har inte avbeställningsskydd. Hur gör jag?

Kostnaden för avbeställning beror på hur tätt vi är på avresan.

Läs mer i resevillkoren punkt 3. Avbeställning.

Kostnaden för avbeställning beror på hur tätt vi är på avresan.

Läs mer i resevillkoren punkt 3. Avbeställning.

Generell info om resan

Ska jag ta med pass på resan till Italien och Österrike?

Ja! Och du ska alltid bära bild-ID när du är i Italien och Österrike.

Ja! Och du ska alltid bära bild-ID när du är i Italien och Österrike.

Glömda saker

Jag har glömt något på hotellet, vad gör jag?

Du kontakter oss via mail på slopetrotter@slopetrotter.se eller på telefon 0770 37 37 57.

Vi ber guiderna leta efter det som försvunnit och om det hittas sänds det till kontoret i Danmark. Därefter skickas det vidare till dig per postförskott, plus en avgift på 150 kr.

Du kontakter oss via mail på slopetrotter@slopetrotter.se eller på telefon 0770 37 37 57.

Vi ber guiderna leta efter det som försvunnit och om det hittas sänds det till kontoret i Danmark. Därefter skickas det vidare till dig per postförskott, plus en avgift på 150 kr.

Hyra skidor

Kan jag hyra skidor när jag kommer fram till destinationen?

Det går naturligtvis att hyra skidor på plats. Fördelen med att boka och betala innan du reser är att det bara är att hämta ut din utrustning när du kommer fram. Guiderna på destinationen vet vad du ska hyra och finns ofta på plats i skiduthyrningen för att hjälpa till.

Det går naturligtvis att hyra skidor på plats. Fördelen med att boka och betala innan du reser är att det bara är att hämta ut din utrustning när du kommer fram. Guiderna på destinationen vet vad du ska hyra och finns ofta på plats i skiduthyrningen för att hjälpa till.

Hur gör jag för att hyra skidor hemifrån?

Du går in på Min skidresa i den översta menyn. Här loggar du in med ditt bokningsnummer och lösenord, som står överst i högra hörnet på ditt resebevis. Här kan du välja vilken typ av skidor du vill hyra, i hur många dagar och vilken dag uthyrningen ska börja. För dig som flyger är det till exempel oftast sex dagar, med början söndag. Fördelen med att boka och betala skiduthyrningen hemifrån är att du bara ska hämta din utrustning när du kommer fram. Guiderna på destinationen vet vad du har beställt och anträffas för det mesta i skiduthyrningen på ankomstdagen.

Du går in på Min skidresa i den översta menyn. Här loggar du in med ditt bokningsnummer och lösenord, som står överst i högra hörnet på ditt resebevis. Här kan du välja vilken typ av skidor du vill hyra, i hur många dagar och vilken dag uthyrningen ska börja. För dig som flyger är det till exempel oftast sex dagar, med början söndag. Fördelen med att boka och betala skiduthyrningen hemifrån är att du bara ska hämta din utrustning när du kommer fram. Guiderna på destinationen vet vad du har beställt och anträffas för det mesta i skiduthyrningen på ankomstdagen.

Liftkort

Behöver jag foto på liftkortet?

På vissa resmål ska man ha foto till liftkortet. Det gäller:

Italien

Passo Tonale: 8 dagars liftkort eller mer.

Canazei: 9 dagars liftkort eller mer.

Livigno: 10 dagars liftkort eller mer.

Champoluc: Bild behövs ej på liftkort.

Cervinia: Bild behövs ej på liftkort. 

Sestriere: Bild behövs ej på liftkort. 

 

Österrike

Bad Gastein: 9 dagars liftkort eller mer.

Wagrain: 9 dagars liftkort eller mer.

Sölden: 8 dagars liftkort eller mer.

Zell am See: 8 dagars liftkort eller mer.

St. Anton: 10 dagars liftkort eller mer.

Saalbach: 9 dagars liftkort eller mer. 

Zell am Ziller: Bild behövs ej på liftkort. 

Du behöver inte ta med foto. Du har däremot möjlighet att ladda upp foto fram till 8 dagar innan avresa. Detta gör du genom att logga in under Min Skidresa på vår hemsida. 

Italien

Passo Tonale: 8 dagars liftkort eller mer.

Canazei: 9 dagars liftkort eller mer.

Livigno: 10 dagars liftkort eller mer.

Champoluc: Bild behövs ej på liftkort.

Cervinia: Bild behövs ej på liftkort. 

Sestriere: Bild behövs ej på liftkort. 

 

Österrike

Bad Gastein: 9 dagars liftkort eller mer.

Wagrain: 9 dagars liftkort eller mer.

Sölden: 8 dagars liftkort eller mer.

Zell am See: 8 dagars liftkort eller mer.

St. Anton: 10 dagars liftkort eller mer.

Saalbach: 9 dagars liftkort eller mer. 

Zell am Ziller: Bild behövs ej på liftkort. 

Du behöver inte ta med foto. Du har däremot möjlighet att ladda upp foto fram till 8 dagar innan avresa. Detta gör du genom att logga in under Min Skidresa på vår hemsida. 

När får jag liftkortet?

Guiderna har alla liftkort klara vid ankomst till destinationen.

Det vill säga att om ni reser med flyg eller buss får ni era liftkort när ni ankommer till destinationen. Om ni kör själva ner till destinationen skall ni ringa era guider innan ni ankommer så att ni kan avtala en mötesplats där ni får era liftkort.

Guiderna har alla liftkort klara vid ankomst till destinationen.

Det vill säga att om ni reser med flyg eller buss får ni era liftkort när ni ankommer till destinationen. Om ni kör själva ner till destinationen skall ni ringa era guider innan ni ankommer så att ni kan avtala en mötesplats där ni får era liftkort.

Är priserna på hemsidan inkl. liftkort?

Ja, priserna på hemsidan är inkl. sex dagars liftkort. När du beställer din resa kan du utvidga liftkortet till fler dagar mot ett tillägg.

Ja, priserna på hemsidan är inkl. sex dagars liftkort. När du beställer din resa kan du utvidga liftkortet till fler dagar mot ett tillägg.

Kan jag förlänga liftkortet på destinationen?

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar.

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar.

Varför ska jag förlänga liftkortet hemifrån innan jag reser?

Om du vill ha fler liftkortsdagar är det en fördel att ordna det innan du reser. När du kommer till destinationen får du liftkortet av guiden och kan bege dig raka vägen till backen.

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det.

Kan jag förlänga liftkortet på destinationen?

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar.

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar.

Varför ska jag förlänga liftkortet hemifrån innan jag reser?

Om du vill ha fler liftkortsdagar är det en fördel att ordna det innan du reser. När du kommer till destinationen får du liftkortet av guiden och kan bege dig raka vägen till backen.

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det.

Om du vill ha fler liftkortsdagar är det en fördel att ordna det innan du reser. När du kommer till destinationen får du liftkortet av guiden och kan bege dig raka vägen till backen.

Du kan endast förlänga liftkortet på destinationen så länge det är oanvänt. När du kommer ner till destinationen ska du gå till liftkortskontoret och förlänga liftkortet själv. Det finns risk för långa köer på liftkortskontoret på lördagar. Du kan alltså inte förlänga liftkortet i mitten av veckan när du har använt det.

Hur ser jag på resebeviset att jag har liftkort?

På första sidan av ditt resebevis ska det finnas en lista över resans deltagare. Ditt namn kommer att stå under kolumnen Deltagare på resebeviset. Den tredje kolumnen heter Liftkort och här under kommer det stå exempelvis 6 d. söndag 01-01-12, Standard. Det betyder att du har liftkort i sex dagar med start på söndagen och att du har bokat ett standard liftkort. På vissa destinationer kan man utöka sitt liftkort till fler dagar. Om du beställt ett sådant kommer det framgå efter startdatumet på liftkortet.

På första sidan av ditt resebevis ska det finnas en lista över resans deltagare. Ditt namn kommer att stå under kolumnen Deltagare på resebeviset. Den tredje kolumnen heter Liftkort och här under kommer det stå exempelvis 6 d. söndag 01-01-12, Standard. Det betyder att du har liftkort i sex dagar med start på söndagen och att du har bokat ett standard liftkort. På vissa destinationer kan man utöka sitt liftkort till fler dagar. Om du beställt ett sådant kommer det framgå efter startdatumet på liftkortet.

Mat

Ingår halv- eller kvartpension?

Under de olika hotellen på hemsidan står det 1/2-pension eller 1/4-pension vid den beskrivande texten. I lägenheter ingår ingen pension.

Under de olika hotellen på hemsidan står det 1/2-pension eller 1/4-pension vid den beskrivande texten. I lägenheter ingår ingen pension.

Jag är allergisk, hur gör jag med maten?

Om du är allergisk ska du kontakta Slopetrotter per e-post senast tre veckor före avresa och uppge vad du inte äter. Därefter skal du skriva under en försäkran angående specialkost så att Slopetrotter kan kontakta hotellet/pensionatet och vidarebefordra uppgifterna. Observera att utbudet på mat ofta är relativt begränsat.

Om du är allergisk ska du kontakta Slopetrotter per e-post senast tre veckor före avresa och uppge vad du inte äter. Därefter skal du skriva under en försäkran angående specialkost så att Slopetrotter kan kontakta hotellet/pensionatet och vidarebefordra uppgifterna. Observera att utbudet på mat ofta är relativt begränsat.

Finns det vegetarisk mat?

Om du är vegeterian ska du kontakta Slopetrotter per e-post senast tre veckor före avresa och ange uppge vad du inte äter. Slopetrotter kontaktar därefter hotellet/pensionatet och vidarebefodrar uppgifterna. Utbudet på vegetarisk mat är väldigt varierande och i de flesta fall tämligen begränsat.

Om du är vegeterian ska du kontakta Slopetrotter per e-post senast tre veckor före avresa och ange uppge vad du inte äter. Slopetrotter kontaktar därefter hotellet/pensionatet och vidarebefodrar uppgifterna. Utbudet på vegetarisk mat är väldigt varierande och i de flesta fall tämligen begränsat.

Skidskola

Hur mycket kostar det att gå i skidskola?

Priset för att gå i skidskola hittar du under den specifika destinationen.

Priset för att gå i skidskola hittar du under den specifika destinationen.

Hur bokar jag skidskola hemifrån?

Du kan själv boka skidskola hemifrån genom att gå in på Min skidresa överst på sidan. Här loggar Du in med ditt bokningsnummer och lösenord som står överst i högra hörnet på ditt resebevis.

Du kan själv boka skidskola hemifrån genom att gå in på Min skidresa överst på sidan. Här loggar Du in med ditt bokningsnummer och lösenord som står överst i högra hörnet på ditt resebevis.

Är det möjligt att boka skidskola när jag kommer fram till destinationen?

Ja, det är det. Du kan kontakta guiden på destinationen, så kommer hon/han hjälpa till med att hitta en skidskola som passar dig. Dock är det alltid en bra idé att boka i god tid och kom ihåg att gruppundervisning oftast börjar redan söndag eller måndag.

Ja, det är det. Du kan kontakta guiden på destinationen, så kommer hon/han hjälpa till med att hitta en skidskola som passar dig. Dock är det alltid en bra idé att boka i god tid och kom ihåg att gruppundervisning oftast börjar redan söndag eller måndag.

Internet/Wi-fi

Finns det internet/Wi-Fi på mitt hotell eller min lägenhet?

Inne på varje boende på vår hemsida kan du se information om det finns tillgång till internet på ditt boende.

Inne på varje boende på vår hemsida kan du se information om det finns tillgång till internet på ditt boende.

Hur är kvalitén av internet/Wi-Fi?

Kvalitén och hastigheten varierar från boende till boende. Man kan alltså inte förvänta att spela, streama eller ladda ner stora filer.

Kvalitén och hastigheten varierar från boende till boende. Man kan alltså inte förvänta att spela, streama eller ladda ner stora filer.

Är internet/Wi-Fi gratis?

Om internet är gratis eller kostar varierar från boende till boende. Pris kan variera.

Om internet är gratis eller kostar varierar från boende till boende. Pris kan variera.

Om internet/Wi-Fi inte är gratis, hur köper jag då internet/Wi-Fi?

Köp av internet/Wi-Fi brukar ske nere på destinationen. Fråga först i receptionen om köp av Wi-Fi/internet. Finns det ingen reception, kan du fråga guiderna.

Köp av internet/Wi-Fi brukar ske nere på destinationen. Fråga först i receptionen om köp av Wi-Fi/internet. Finns det ingen reception, kan du fråga guiderna.

Hur får jag tillgång till internet/Wi-Fi koden?

Koden brukar finnas på respektive boende. Vid tillfällen då koden inte finns kan du fråga guiderna på plats.

Koden brukar vanligtvis finnas på respektive boende. Vid tillfällen då koden inte finns kan du fråga guiderna på plats.

Koden brukar vanligtvis finnas på respektive boende. Vid tillfällen då koden inte finns kan du fråga guiderna på plats.